Låg självkänsla

Något jag brottas med dagligen är mitt dåliga självförtroende. Jag tror att folk bara vill vara med mig för att vara snälla. Jag tor att mina föräldrar är besvikna, alla andra är bättre än mig.  Allt sådant rinner igenom mig. Ifall folk ger mig komplimanger eller säger något snällt rinner det bara av mig som vatten. Det ända jag ser i mitt huvud är allt negativt om mig själv, det är sällan det positiva kommer fram. Jag har svårt att hitta mig själv. 

Om man har en låg självkänsla kan det vara svårt att må bra. Om man har en låg självkänsla kan man hela tiden vara upptagen av att försöka göra rätt hela tiden. Det blir lätt att tolka meningar negativt och på det sättet får man gång på gång bekräftat att man är dålig. Det kan oftast vara att man är rädd för att misslyckas, därför skaffar man sig inte nya erfarenheter som kan då förändra en själv. Med låg självkänsla kan man bli mer sårad för oro, depression och ångest.

Men hur ska man gå väga till bättre självkänsla? Därför är det bra att prova nya saker, hamna i nya situationer, även om det känns jobbigt och svårt. Man kan få hjälp att förbättra sina negativa tankar och känslor om sig själv. Det kan funka att prata med andra, men ibland räcker det inte till, utan att man måste kanske prata med en kurator eller psykolog.

Jag har dålig självkänsla och då påverkas jag av vad andra tänker och tycker. Det gör att jag bryr mig otroligt mycket på vad andra tycker. Dålig självkänsla gör att man inte tycker man är värd något, man undviker att umgås med andra och sedan gör saker som inte är bra för en. Jag har fått min dåliga självkänsla från att jag växte upp i dethär samhället där man måste vara perfekt annars duger man inte. 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: